A Bálok Bálja

Révay András - 2005. január 25. 11:22

Az Operabálról szóló korábbi (jan. 15.) cikkünkben azt ígértük: további információinkat is megosztjuk olvasóinkkal.

Ahogy közeledik a sokak által várt, nagyszerű esemény időpontja, úgy válik egyre több részlet megismerhetővé. Ezúttal a bál programjáról, fontosabb vendégeiről, a közreműködőkről és néhány érdekességről adunk tájékoztatást.

Ahogy ez már a bálon hagyomány; elsőként a Himnusz csendül fel, az Operaház zenekarából erre az alkalomra létrehozott Operabáli Nagyzenekar előadásában. Utána Poldini: Palotás-át a Táncművészeti Főiskola hallgatói mutatják be, majd pedig az opera- és operettirodalom legsikeresebb áriáiból összeállított műsorrész következik. A színvonal érzékeltetésére néhány név is elég a közreműködők közül: mások mellett Gregor József, Fonyó Barbara, Berkes János, Kelen Péter segítenek a közönséget kellő hangulatba hozni.

Persze ami eddig történik, az még nem a „bál”. Annak megkezdését a nyitótánc jelzi és az nem lehet más, mint csakis egy hamisítatlan bécsi keringő. A Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola leendő ifjú tisztjei már októbertől gyakorolnak. A 48 pár nyitótáncos idén Johann Srauß Császárkeringőjére nyitja meg a bált. Műsorukban szólót táncol az Operaház két magántáncosa, Anna Tsygankova és Solymosi Tamás. A világhírű Wiener Sängerknaben kórusának és a neves bécsi Johann Strauß Ensemble zenekarának fellépése teszi a táncot igazán különlegessé.

A kórus története több mint 500 évre nyúlik vissza, amikor I. Miksa osztrák császár 1498-ban udvarát, és vele együtt udvari zenészeit Innsbruck-ból Bécsbe költöztette. Elrendelte azt is, hogy zenekarában hat fiúnak is lennie kell. Olyan nagynevű muzsikusok, mint Gluck, Mozart, Salieri, is kísérték az udvari fiúkórust. Franz Schubert maga is tagja volt a kórusnak, a Haydn fivérek pedig helyettes tagok voltak. A híres karmesterek: Hans Richter, Felix Mottl és Clemens Krauss is a fiúkórusban énekeltek. A Monarchia összeomlása után az osztrák állam vette át az udvari operát, a zenekart és a felnőttkórust, de a fiúkórusról nem rendelkezett. Fennmaradása Josef Schnittnek köszönhető, aki 1921-ben a bécsi Burgkapelle vezetője lett. Schnitt a fiúkórust magánegyesületté alakította. A pénzhiány kényszerítette őket, hogy más helyszíneken is fellépjenek. A siker hihetetlen volt: egy év leforgása alatt énekeltek Berlinben, Prágában és Zürichben. Aztán Athén és Riga következett, majd Spanyolországban, Franciaországban, Dániában, Norvégiában és Svédországban, később az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Dél-Amerikában is vendégszerepeltek. Repertoárjuk a középkori zeneszerzők műveitől a kortárs zenéig terjed. Közéjük tartoznak gyermekoperák és operák is, pl. a Jancsi és Juliska, a Carmen, a Varázsfuvola, a Gianni Scicchi, a Bohémélet, vagy a Tosca. Olyan neves karmesterek is vezényelték már kórusukat, mint Pierre Boulez, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, Seiji Ozawa.

Lényegesen fiatalabb, de legalább ilyen híres a Johann Strauß Ensemble. A zenekart a linzi Bruckner Zenekar zenészei alapították 1985-ben, és azóta a műfaj legnevesebb képviselői között jegyzik őket. Az együttes szerepelt már majdnem minden európai országban és gyakran vállal fellépéseket nemzetközi fesztiválokon is. Többször turnéztak már Japánban, Kínában és Oroszországban.

A bál sztárvendége Gina Lollobrigida. Bemutatása talán felesleges is, bár azt valószínűleg kevesebben tudják, hogy az „isteni Lollo” egy bútorasztalos lányaként látta meg a napvilágot 1927-ben. Diplomáját Rómában a Képzőművészeti Akadémián szerezte, festészetet és szobrászművészetet tanult. Számos szépségversenyen vett részt. 1947-ben a Miss Olaszország versenyen harmadik lett, és ezzel felhívta magára a filmesek figyelmét. Legismertebb szerepei közé tartozik a Vittorio De Sica rendezte „Kenyér, szerelem”-trilógia első két része, a „Kenyér, szerelem, fantázia” és a „Kenyér, szerelem, féltékenység”. Nagy sikert arat Gérard Philipe oldalán a „Királylány a feleségem” és „Az éjszaka szépei” című filmekben. Végül a várva-várt hollywoodi áttörés is bekövetkezik az „Afrika kincse” című filmmel, melyben Humphrey Bogart oldalán bizonyíthatta tehetségét. A 70-es évektől már csak ritkán bukkan fel a vásznon és a képernyőn, idejét a fotózásnak, a szobrászkodásnak szenteli. Elmondása szerint ez érthető, hiszen végzettsége alapján képzőművész, és csak véletlenül lett világsztár!

Végezetül, a bálra készülődők számára álljon itt néhány jó tanács az öltözködésről:
Minden bál az eleganciáról szól, de az Operabál e téren is kiemelkedő. Bár sok hölgy úgy gondolja, hogy a fekete mindent megold, azaz ilyen ruha a Bálok Báljára is felvehető, ez azért nem teljesen így van. Az idei évad divatját az élénk, már-már különleges színek jelentik. A narancssárga, a türkizkék, de ugyanúgy a klasszikus arany és ezüst is várhatóan felbukkan majd az estén. Csak egy a kötelező: a ruha földig érő legyen! A parketten az idei év báli slágerét, a szandált – persze titok harisnya nélkül és frissen lakkozott lábkörmökkel - villogtathatják ki a táncolók. Az urak esetében a többszínűség még nem mindenkinél elfogadott. Az igazi operabáli viselet a frakk, de nem kell akkor sem kétségbe esni, ha csak szmoking van a ruhatárunkban. A fekete-fehér egyhangú tónusán is javíthatunk, ha például a spanyol öv agyagához a partnerhölgy ruhájából választunk, vagy a frakk bélésénél használunk színes anyagot.

 

Ha tetszett a cikk, lájkold és írd le a véleményed!